Palvelumuotoilua käytännössä
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus (PRA2), Laurea Leppävaara
Koulutuksen laajuus: 10 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Koulutuksen taso: AMK
Sijainti: Laurea Leppävaara
Ilmoittautumistilanne: 19 / 30
Tietoa koulutuksesta
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: – suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä – organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina – kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa Opintojaksolla toteutaan siis käytännönläheinen palvelumuotoilun projekti, jossa opiskelijatiimit kehittävät tulevaisuusorientoituneita palveluideoita kumppaniorganisaation liiketoiminnan kehittämiseksi. Opiskelijatiimit harjoittelevat palvelumuotoilun fasilitointia tukemalla yhteiskehittämisen prosessia (valmennuspäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi) Palvelumuotoilun projektin portfoliosta palautetaan löydä, määritä, kehitä ja tuotavaiheen palautukset. Tämän lisäksi lopullinen kokoava palautus. Itse-ja vertaisarviointia hyödynnetään osaamisen reflektoinnissa ja arvioinnissa.
Opiskelija osaa: – suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä – organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina – kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajien toimesta sekä hyödynnetään myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Opintojakso perustuu yhteiskehittämiseen, joka edellyttää aktiivista osallistumista tiimin toimintaan ja opetukseen. Opintojakson työkskentely toteutuu tiimityönä ja opintojakson arviointi muodostuu yhdestä kokonaisuudesta, joka sitoo yhteen opintojaksolla tehtävän palvelumuotoilutyön.
Opintojaksolle on varattu kalentereihinne torstai päivät ja maanantai iltapäivät. Opintojakson laajuus on 270 h, joten sinulla on käytettävissä viikottain kolmen päivän verran aikaa opintojakson työskentelylle. Varaathan kalenteristasi sekä lähi- etä, että itsenäiseen tapaamiseen riittävästi aikaa! Huomioi, että osa tapaamisista on varattu tiimityöskentelylle.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
- 21.03.2024 09:00 – 15:00
- 25.03.2024 12:30 – 15:00
- 28.03.2024 09:00 – 15:00
- 02.04.2024 12:45 – 15:15
- 04.04.2024 09:00 – 15:00
- 08.04.2024 12:30 – 15:00
- 11.04.2024 09:00 – 15:00
- 16.04.2024 09:00 – 11:30
- 18.04.2024 09:00 – 15:00
- 22.04.2024 12:30 – 15:00
- 25.04.2024 09:00 – 15:00
- 29.04.2024 12:30 – 15:00
- 02.05.2024 09:00 – 15:00
- 06.05.2024 12:30 – 15:00
- 08.05.2024 09:00 – 15:00
- 13.05.2024 12:30 – 15:00
- 16.05.2024 09:00 – 15:00
ks. kohta toteutuksen tärkeät päivämäärät
Forsberg S., Koivisto M. & Säynäjäkangas J. 2019.Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent. Ebook: LinkLinks to an external site. Ojasalo K., Koskelo M. & Nousiainen A. 2015. Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. In: Agarwal R. et al (eds.). The Handbook of Service Innovation. London: Springer-Verlag, 193-212. (PDF Download PDF) Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY. Julkaistu myös E-kirjana. Kehittämistyön menetelmät | Ellibs Library Schneider, J. & Stickdorn, M. 2011. This is Service Design Thinking Basics – Tools – Cases. BIS Publishers. Amsterdam. Julkaistu myös E-kirjana. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.74054 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing.Sebastopol: O’Reilly. Ebook: LinkLinks to an external site. Tuulaniemi J. 2016. Palvelumuotoilu. 3. painos. Helsinki: Talentum Pro. Ebook: LinkLinks to an external site.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: – analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: – arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: – käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan – raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: – arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin – ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: – esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen – edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: – toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden – ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: – arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta – arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: – edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta – kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: – kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi – kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointiasteikko: H-5
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Toteutukselle on varattu paikkoja myös 3AMK ja Avoin AMK