Terveyttä ruoasta
Fysioterapia, Hyvinvointi ja terveysala
Aikataulutettu verkko-opiskelu
Toteutusaika: 15.09.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautumisaika: Jatkuva
75,00 €
Tutkinto, johon opinto kuuluu Laureassa: Avoimen ammattikorkeakoulun koulutus, Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Koulutuksen laajuus: 5 opintopistettä
Pääasiallinen opetuskieli: suomi
Koulutuksen taso: AMK
Sijainti: Laurea Verkkokampus
Opiskeluaika on noin 2 kk syyskuun puolivälistä marraskuun puoliväliin.
Vko 37 (pe 15.9. alkaen) – 38.:
RAVITSEMUS-TEEMA JA ITSEARVIOINNIN ALOITUS
vko 39 – 45:
RUOKATRENDIT- JA PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMAT
Voit opiskella näitä kahta teemaa sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin. Teeman sisällä tehtävät tehdään järjestyksessä.
JA ITSEARVIOINTI OSAAMISEN KEHITTYMISESTÄ
Itsearviointi viimeistellään ja palautetaan opinnon viimeisenä tehtävänä.
TEHTÄVÄT
1 .Kokoava itsearviointi
RAVITSEMUS-TEEMA:
2. Keskustelutehtävä
3. Testi ravitsemussuosituksista
RUOKATRENDIT-TEEMA
4. Tietoperustatehtävä
5. Tehtävä muotidieetit
6. Keskustelutehtävä
PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMA
7..Tietoperustehtävä
8.. Tehtävä palvelun kehittämisestä
9,. Keskustelutehtävä
Tietoa koulutuksesta
Opiskeluaika on noin 2 kk syyskuun puolivälistä marraskuun puoliväliin. Vko 37 (pe 15.9. alkaen) – 38.: RAVITSEMUS-TEEMA JA ITSEARVIOINNIN ALOITUS
vko 39 – 45: RUOKATRENDIT- JA PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMAT Voit opiskella näitä kahta teemaa sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin. Teeman sisällä tehtävät tehdään järjestyksessä. JA ITSEARVIOINTI OSAAMISEN KEHITTYMISESTÄ Itsearviointi viimeistellään ja palautetaan opinnon viimeisenä tehtävänä.
TEHTÄVÄT 1 .Kokoava itsearviointi
RAVITSEMUS-TEEMA: 2. Keskustelutehtävä 3. Testi ravitsemussuosituksista
RUOKATRENDIT-TEEMA 4. Tietoperustatehtävä 5. Tehtävä muotidieetit 6. Keskustelutehtävä
PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMA 7..Tietoperustehtävä 8.. Tehtävä palvelun kehittämisestä 9,. Keskustelutehtävä
Opintojakso on virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetusta.
Opinnoissa keskitytään erilaisiin muotidieetteihin osana ruokatrendejä, palvelun kehittämiseen terveyttä edistävien ateriavalintojen näkökulmasta sekä terveyttä edistävään ruokaan ja ravitsemukseen.
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä. Ryhmäkeskustelutehtävät ovat opinnon koko opiskelijaryhmässä ja myös niihin sisältö kirjoitetaan yksilötehtävänä.
OPINTOJAKSO SOVELTUU RAVITSEMIS- JA MAJOITUSALAN OPISKELIJAN LISÄKSI MM. TERVEYS-, LIIKUNTA-, SOSIAALI- TAI ELINTARVIKEALAN SEKÄ LIIKETALOUSALAN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.
Opiskelu alkaa pe 15.9., jolloin Canvas-työtila avautuu opiskeluun ja opinnon esittelyvideo on katsottavissa itsenäisesti.
Opiskelu päättyy su 12.11..
HUOMIO: Ilmoita ohjaajalle, leila.jaakkola@laurea.fi su 24.9. mennessä, jos et osallistu opintojaksolle ja perut ilmoittautumisesi. Jos ilmoittautumista ei ole peruttu 24.9.,mennessä, sinun tulkitaan aloittaneen opintojaksolla opiskelun Laurean tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:
1. Ravitsemus- teema 20 h 2. Ruokatrendit-teema 45 h 3. Palvelun kehittämiinen-teema 60 h 4. Kokoava itsearviointi 10 h Yhteensä 135 tuntia.
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.
Oppimateriaalina käytetään e-kirjallisuutta ja mm. videoita ja alustusmateriaaleja aiheista. Tässä osa kirjallisuuslähteistä:
Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto.www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit
Ravitsemuspassi. Valmennusaineisto. Luku 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. www.ravitsemuspassi.fi
Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio (“karppaus”). www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01043&p_hakusana=ruokavalio
Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja.
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta.. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf
Arviointikriteerit ovat Laurean yhteiset, yleiset vaatimustason I kriteerit. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla H-5. Kurssilla kriteereitä sovelletaan tehtäväkohtaisesti arvioinnissa. Opintojaksolla on opiskelijan tekemää itsearviointia ja ohjaajan tekemää arviointia.
Kokoava itsearviointitehtävä arvioidaan asteikolla hyv/hyl. Muotidieetit-tehtävä arvioidaan asteikolla H-5, painoarvo kokonaisarvosanassa 40 %. Palvelun kehittäminen-tehtävä arvioidaan asteikolla H-5, painoarvo kokonaisarvosanassa 60 %.
Arviointiasteikko: H-5
Ravitsemuksen perustietojen osaamisesta on hyötyä opintojakson suorittamisessa.